Dag 7, hiken naar de waterval

18 januari 2019 - Mafeteng, Lesotho

Lieve lezers,

Vandaag was het zo ver, eindelijk zelf sporten. We hadden een hike gepland en het bezoeken vaneen dorpje, beide met een gids. We begonnen de dag vandaag goed, Floortje had de wekker gezet en zaten als 4e aan het ontbijt 💪🏻. Toen zag ik dat ze hier pindakaas hadden! Ik heb niks anders gegeten dan pindakaas op toast met banaan 😍. Na dit lekkere ontbijt was het tijd om me goed in te smeren, de binnenkant van mijn armen waren verbrand en mijn knieholtes. Tas gepakt met bikini en 4 flessen water, ik was er helemaal klaar voor. Tijdens de tour in het dorpje hebben we veel gezien, de burgemeester, de begraafplaats en het huisje en werkplaats van een mevrouw. Deze mevrouw maakt bier, dat kan je kopen voor 5 Rand. Dat is ongeveer 30 cent en dan krijg je een blik met zelf gemaakt Lesotho bier. Aan het einde van de dag zijn wat jongens terug gegaan naar deze mevrouw, hebben haar een Roc vest gegeven en wat bier geproeft. Ze zeiden dat het naar warme melk met klontjes smaakte, die gaan buikpijn krijgen.....

De hike begon na de tour, de bergen kwamen steeds dichterbij en zo ook het pad. We maakte allemaal foto's omdat het uitzicht zo mooi was maar niemand had in de gaten dat we hier naar beneden moesten.

IMG_20190118_080606

Stap voor stap, voetje voor voetje gingen we de stijlen berg naar beneden. Maar overal waar een weg naar beneden is is ook een weg omhoog. Het was echt beautiful! Het uitzicht en de paden waar wij mochten lopen. Op een gegeven moment liepen we in een stuk droge rivier. Ik keek naar achteren en zag hoe de rivier, toen hij vol met water stond, zijn weg had gegroeven in het landschap. Wij liepen hier gewoon, zoooooo mooi!

IMG_20190118_081722

Toen kwam er een weg omhoog, omlaag, weer omhoog, een vlak stuk en weer omhoog na weer een stuk op losse stenen lopen wat eerst een rivier was kwamen we aan bij de waterval. Het was koud water maar lekker na z'n wandeling in de zon. Bijna iedereen sprong uiteindelijk in het water, een leuke groepsfoto gemaakt en opgewarmd in de zon. De terugweg was erg zwaar, het werd steeds warmer en we moesten een hele weg stijl omhoog. Samen met de gidsen een pauze gehouden net voor het laatste stijlen stuk. Onderweg bijna bij onze accomodatie kwamen we een man tegen met regenlaarzen en kleden om zich heen, Amber en ik vroegen aan de gids waarom hij zo warm gekleed was. Blijkbaar gaan alle mannen in het dorp een half jaar naar de bergen, het is erg mistirieus wat ze daar doen. Ze gaan daar heen en komen vol disrespectvol terug naar het dorp. De vrouwen weten niet wat ze daar doen en mogen daar ook niet komen. Als de mannen terug komen zorgen ze voor het vee en zijn erg op hunzelf. Eindelijk waren we weer thuis, met blaren en een over verhit hoofd.

Screenshot_20190118-120059IMG-20190118-WA0032

We waren net een beetje bijgekomen en toen kregen we bezoek, niet zomaar maar van 2 voetbal teams uit de buurt. Veel van ons hadden voetbal tenutjes verzameld in Nederland, deze hebben we hier aan de jongens gegeven. Ook alle sport spullen die we mee hadden, zoals ballen, doeltjes, pionnen, voetbalschoenen en een map met uitgeschreven spellen hebben we gedoneerd aan de coaches, kinderen en leraren hier. Het was een mooi moment om de gezichtjes te zien van die blije kinderen toen ze een heel nieuw tenu aankregen. De rest van de dag hebben we gechilled, spelletjes gespeeld met elkaar en natuurlijk weer gedouched.

IMG_20190118_133751IMG_20190118_140433IMG_20190118_140153IMG_20190118_135844

De dag en het verblijf sluiten we vanavond af met een lekker wijntje of biertje en gezelligheid tot de late uurtjes. Ik probeer met deze WiFi nog wat foto's toe te voegen als dat lukt, anders komen ze er morgen op als we in de bus naar Johannesburg zitten.

IMG_20190118_133849IMG_20190118_135113

Slaaplekker en tot morgen weer, dikke kus XX

IMG_20190118_183101

1. Astrid:
    18 januari 2019
    Mooie foto’s Eline veel plezier nog daar gr
  2. Monic:
    18 januari 2019
    Wouw weer een bijzondere dag
  3. Jenny:
    19 januari 2019
    Pittige dag, veel gedaan zeg! Wat een feest om je verhaal weer te lezen 😘💋
    Zijn aan hier heel hard met je aan het meegenieten! Knuffels!
  4. Lies van Rooij:
    19 januari 2019
    Te gek n mooie dag.
    Leuk die gasten in hun nieuwe sportkleding.