Emotionele tourist uithangen op dag 2

13 januari 2019 - Soweto, Zuid-Afrika

Lieve lezers,

Dag 2 begon na een lange nachtrust in een lekker bed met regen en onweer op de achtergrond. Een lekker bad voor het slapen gaan en een super lieve Mamma die 5 keer vraagt of we echt niks tekort komen. We stapte in de bus na een groot ontbijt met gebakken ei, bonen in saus, kool en brood. We vertrokken voor een dag even de tourist uithangen. De bus kwam aan bij een rechtbank met een gevangenis, tijdens de Apartheid werd deze veel gebruikt om gevangenen vast te houden voor de meest bizarre daden. De naam van deze gevangenis is: 'Constitution Hill'.

IMG_20190113_093836IMG_20190113_093918IMG_20190113_093128IMG-20190113-WA0079

Een man is daar gevangen gehouden omdat hij 5 minuten voor 12 uur 's nachts op een plek was en zijn avond pas niet bij had. De gevangenis had aparte gebouwen voor vrouwen, mannen en belangrijke politieke mensen. De gevangenis had een plein hier zat het dubbel aantal gevangenen op elkaar wat eigenlijk in de gevangenis kon, hier aten ze, gingen ze tegelijkertijd naar de wc en douche.

IMG_20190113_100053

Voor al deze duizenden gevangenen waren er maar 8 toiletten en douches, ze mochten maar 1 keer in de maand douche en na een half uur ging de ijskoude kraan voor iedereen dicht. Ook waren er isolatie cellen, hier zaten sommige gevangenen 23 uur per dag met 2 emmers. Een met water om te wassen en een om behoeftes in te doen, het eten wat ze elke dag kregen was een bordje met het water wat over bleef van het koken van de rijst. Dit was weer een heftige en leerzame ervaring, ik heb al redelijk wat gevangenissen gezien maar het blijft me raken. Met de gedachte van de apartheid erachter is het nog gruwelijker, dat de gemixte donkere meer en beter eten kregen dan de donkerste gevangenen en de straffen die ze kregen op een ladder met knuppels kan je je nu niet meer voorstellen.

Na dit heftige bezoek gingen we meteen door naar het apartheids museum, we kregen een kaartje met nie-blankes of blankes dit bepaalde welke ingang je moest nemen. Ik had nie-blankes, ik liep naar binnen en zag allemaal identiteitsbewijzen van de nie-blankes in de tijd van de apartheid.

IMG_20190113_104913IMG-20190113-WA0064IMG_20190113_185720

Binnen het museum waren veel videos, foto's en verhalen over de tijd met apartheid. Een collage emotioneerde mij heel erg over de donkere bevolking bang waren als ze naar het ziekenhuis moesten, sommige gingen dood in de wachtrij omdat het zo lang duurde. De foto's van kinderen helemaal mager en verhongert, een donkere zuster die op 3 stoelen moest slapen met een dekentje en een meisje in een rolstoel helemaal bang en alleen. Het deed me zo veel dat ik in tranen uitbaste, dat was echt de eerste druppel die mij lied overlopen in het museum. Dat mensen vroeger zo konden denken en ongaan met andere mensen is vreselijk! Er speelde een film af dat de blanken de donkere mensen gewoon afslachten met geweren en knuppels, dit en andere video beelden raakt mij en andere van de groep erg hard. Het is zeker een aanrader of eigenlijk als je in de buurt bent en niet naar het appartheids museum bent geweest dan mis je een groot deel van het land, al is het maar 1 muzeum het is wel de belangrijkste als je het mij vraagt.

Toen hadden we lunch terug bij onze Mamma's, fingerfood!! We kregen echte Zuid-Afrikaanse Pap (het witte), kip en verschillende groente. Het was echt heel erg lekker, daarna heeft Floortje voor ons gezongen met haar gitaar. Het was magisch voor haar en voor ons allemaal. De liedjes raakte me nogmeer dan anders, en ja dit was ongeveer de 3e keer dat ik huilde vandaag 😅 maar dat mag allemaal en is helemaal niet erg. Toen hebben we met alle Mamma's gezongen en gedanst, hiervan staat een filmpje op onze Facebook site, de link staat in de blog 'Laaste voorbereiden voor vertrek'. Na nog een lang gesprek over huwelijken, verschil tussen man en vrouw en ons school systeem zijn we weer met de bus op pad gegaan. Deze keer waren we nog niet klaar met de tourists uithangen, we gingen naar het huis van Nelson Mandela.

IMG_20190113_125832IMG-20190113-WA0067

Het was midden in een drukke straat op een kruispunt, met grote hekken eromheen en veel locals die petjes en armbandjes aan ons wilde verkopen. We kregen een tour van 20 min met nog meer informatie. Het was interessant om te zien hoe deze grote en wijze man leefde in z'n klein huisje, hij had 3 vrouwen en allemaal dochters gekregen. Daarna reden we door naar een toren die ons uitzicht gaf over heel Soweto.

IMG-20190113-WA0071

Wow Soweto is echt de grootste Township van Afrika! Voor als ik het nog niet verteld had, Soweto staat voor South Western Township. We hebben veel vragen gesteld aan de gids waar alles lag waar we afgelopen 2 dagen zijn geweest.

Toen we weer thuis waren bij onze Mamma's hebben we op straat gespeeld met de kinderen uit de buurt. Het was erg gezellig, de kinderen wilde ons vanalles leren!

We gingen eten en Floortje en ik werden erg verrast door Mamma Neli, gisteren hadden we haar uitgelegt hoe je wortelstamp maakt. En als verrassing had ze dat klaar gemaakt voor ons, met een vis wat erg smaakte naar kibbeling en de saus was van het Nederlandse merk Knorr. Dus ook in Zuid-Afrika willen ze heel erg graag leren over onze gebruiken en van alles nog meer. Daar over gesproken hebben we onze Mamma Neli en onze zus Nomama het spelletje Yatzee geleerd vanavond, in het begin was het erg moeilijk maar Floortje en ik werden dik ingemaakt. Beginners geluk noemen ze dat eh😉

IMG-20190113-WA0075IMG_20190113_200830

Ik heb het laatste deel van vandaag heb ik erg kort gehouden, het is hier nu 11 uur, een uurtje later dan in Nederland en anders dan waren het misschien ander half Harry Potter boek geworden.

IMG_20190113_125614

Nu ga ik eindelijk slapen na een emotionele dag, morgen gaan we naar een andere gevangenis met gevangenen en gaan daar voetbal en misschien een bootcamp geven.

Dikke kus en slaaplekker XX

1. Annemieke van Dooren:
    13 januari 2019
    Wat een heftige emotionele dag en wat veel indrukken voor jullie... Maar mooi dat je ons deel genoot maakt van deze bijzondere reis...
    Gr Annemieke
  2. Natacha:
    14 januari 2019
    Phoe als ik dit lees worden mijn ogen ook redelijk vochtig... Fijn om via je blog op de hoogte te blijven van jullie bijzonder avontuur!! Dankjewel!! X
  3. Marianne Arts:
    14 januari 2019
    Wat een mooi verhaal heb je hier geschreven Eline. Jullie maken prachtige, indrukwekkende én aangrijpende ervaringen mee. Fijn dat je ons hier deelgenoot van maakt! Groet van Marianne Arts (moeder van Lisa).