Kwanothemba en Robben eiland, dag 17

28 januari 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Lieve lezers,

IMG_20190128_093341

We begonnen de dag met een lekker ontbijt en ons laatste ontbijt bij Mamma Rose. Lekkere toast met pindakaas en suiker, een eitje en bacon erbij en de dag kon beginnen. Hier boven is mijn kleindochter zusje te vinden van de Mamma Rose familie, ze leende mijn bril en was onweerstaanbaar schattig. We vertrokken in een hele hete bus naar Kwanothemba, het centrum voor mensen met een beperking. We hadden met de groep een paar avonden van tevoren geknutseld om de hal te versieren bij Kwanothemba.

IMG_20190128_120904IMG_20190128_120759IMG_20190128_103953IMG_20190128_103917IMG_20190128_103857IMG_20190128_103853

Deze hebben we opgehangen en de beamer uitgetest met de film 'The lion king'. Ook hebben we een nieuwe magnetron voor het centrum gekocht en wat met de mensen gezongen en gespeeld. We hadden het niet verwacht maar ze hadden eten voor ons gemaakt, een een grote lange tafel hebben we met iedereen gezellig zitten lunchen. Toen het bijna allemaal op was vertrokken we met de bus naar Waterfont, waar de boot zou vertrekken naar Robben eiland. We hadden nog 3 kwartier even vrije tijd voordat de boot vertrok. We zijn een lekker ijsje gaan halen en hebben wat winkeltjes bezocht.

IMG_20190128_143854

Ik was bang dat ik op de boot ziek zou worden, maar dat is gelukkig niet gebeurd. We arriveerde op het snik hete eiland en stapte meteen een bus in. Man wat hebben wij met z'n alle veel gezweet vandaag, het was heel warm en er stond geen tot weinig wind. De bustour over het eiland duurde even maar was erg interessant, warm maar de moeite waard. We stapte uit bij een mooi uitkijkpunt over de zee en de tafelberg.

IMG_20190128_161443IMG_20190128_155724IMG_20190128_161857IMG_20190128_152627

De volgende stop was de gevangenis sekie A, B en C. Hier heeft Mandela ook gezeten. We kregen een verhaal te horen van een ex-politiek gevangenen, hij vertelde zijn verhaal en nam ons daarna mee verder de oude gevangenis in. Hij liet ons het plein zien waar de gevangenen in de blakende zon stenen moesten hakken. Daarna liepen we door naar een gang met allemaal cellen va. 2 hij 3 meter, hij stopte en zei dat hier Nelson Mandela zijn cel was. Het was niet anders dan de andere cellen, alleen stond hier een rode, soort van, prullenbak bij.

IMG_20190128_171952

Het was bizar om te staan waar Nelson Mandela zoveel ellende heeft gekend, zo'n grote en belangrijke man. Op de terug weg met de boot heb ik wat geslapen, ik was zo moe van de hitte heel de dag en alle indrukken. Ik werd wakker gemaakt omdat er dolfijnen langs de boot zwommen, dat had ik niet willen missen.

Terug in Khayelitsha bij Mamma Prim voelde het weer als thuis. Een dikke knuffel en veel eten, we hebben nog tot laat zitten kletsen met z'n 3e. Ook hebben we met onze zusjes Mikado gespeeld en koekjes gegeten. Ik had het leuk bij Mamma Rose, maar was blij dat we terug waren bij Mamma Prim. Lekker rustig met z'n 3e een huisje delen i.p.v. met 7 personen. Morgen is de een naar laatste dag alweer en hebben we ons afscheids feestje....

IMG_20190128_205600

Dikke kus XX

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Natacha:
    28 januari 2019
    Ohh wat zorgt ze toch goed voor jullie, mama Prim, zo lief! Fijn thuiskomen na zo'n mooie en warme dag. Geniet nog maar even lekker van jullie prachtige avontuur! Liefs X
  2. Jacques Vissers:
    29 januari 2019
    Hallo Eline
    Nu jullie fantastische reis er bijna op zit, wil ik je graag laten weten dat ik met veel plezier jouw verhalen en indrukken heb gevolgd en gelezen. Ik denk dat dit een reis is, die je je hele leven bij zal blijven. Geniet van de laatste dagen en ik wens je veel succes met het vervolg van je studie.