Warme emotionele dag in de gevangenis op dag 3

14 januari 2019 - Pimville, Zuid-Afrika

Lieve lezers,

Wow wat een dag was het weer, de dag begon met een warme nacht. Ik en Floortje hebben niet heel veel geslapen door de warmte maar dat maken we morgen wel goed in de bus. We kregen vandaag een ontbijt met 2 gekookte eieren, toast en jam. Ons lunch pakketje stond al weer klaar en Mamma Neli stond erop dat ze voor ons kleren wilde wassen. Na een kleine vertraging gingen we opweg naar de Leeuwkop correctional gevangenis in Johannesburg. De jongens Stef, Rik en Jasper hadden de voetbal training en dag voorbereid voor de gevangenen.

We arriveerde met ons busje, onze vaste gids Corlet, onze chauffeur en opper Mamma Lindy bij de gevangenis. We mochten niks meenemen naar binnen alleen onze voetballen, hesjes en pionnen. We liepen allemaal naar binnen en ik durfde de gevangenen niet aan te kijken om te zien waar zij naar kijken. We verzamelden in een zaaltje met bankjes, steeds meer gevangenen kwamen binnen die mee mochten doen. Ook hebben wij ervaren hoe aapjes in de dierentuin zich voelen, de ramen buiten het zaaltje stonden vol met gevangenen die een glimp wilde meevangen van al die blauwe shirtjes en de meiden. Sommige hebben al een jaar geen vrouwen gezien, ik weet dat ze niks zouden doen maar ik voelde me er echt niet op mijn gemak. Ik denk dat ik zeker ook voor meer meiden uit de groep spreek nu. De jongens namen de leiding met het opzetten van de veldjes en oefeningen. De eerste ronde met oefeningen heb ik een beetje aan de kant gestaan, ik was nog steeds een beetje onder de indruk en geschrokken van al die ogen die op je gericht zijn. Veel gevangenen stonden achter mij, wil niet weten wat er allemaal in hun hoofd omging. De 2e en 3e ronde heb ik meegedaan met de uitleg en rond gelopen om betrokken te zijn bij het spel. Ik kwam steeds meer los. Na de training hebben we een tournooi georganiseerd, de gevangenen hadden zelf al teams. Dat is daar blijkbaar een heel ding, als je een speler wil van een ander team dan moet je die ook kopen bij de coach enzo. Dus ze waren goed op elkaar ingespeeld en toen kwamen wij.... Wij als Roc studenten kunnen wel ene potje voetballen hebben we gezien. Van de 3 wedstrijden hebben we er 1 verloren en 2 gelijk gespeeld, dat vind ik een hele prestatie voor ons tegen ene team die elke dag met elkaar spelen. Het was echt super heet op het veld en het zweet liep bij iedereen dan ook goed te stromen. Na de lunch bij de bus hebben we de laatste wedstrijd gespeeld en mochten we een cel bezoeken, er slapen 40 gevangen en van 3 uur 's middags tot half 7 's ochtends zitten ze daar binnen met z'n allen. Met de 15 man met wie wij waren was het al druk en kon je jezelf nog niet omdraaien zonder iemand te raken. Na deze kleine rondleiding van een van de bewakers was het tijd om Goodbye te gaan zeggen tegen iedereen, nog wat leuke groeps foto's gemaakt. Deze kan ik nog niet plaatsen omdat ze nog geblurt moeten worden. En ook iedereen een handdruk gegeven, het is een soort handdruk die je bedacht met je beste vriendin toen je klein was. Ik dacht alleen bye zeggen tegen de gevangen waarmee we voetbal hadden gespeeld, maar nee we gingen de halve gevangenis af. Het was helemaal niet erg want zo zagen we nog meer mensen en konden we die allemaal nog een glimlach bezorgen. 1 man liep op mij af en zei: 'You made my day, I never going to forget you, you are so beautiful I thank God for that.' Ook was er een gevangen die vroeg om mijn nummer, of ik een boyfriend had, of ik Facebook had en of hij me mocht contacten als vrienden. Dat heb ik dus niet gedaan natuurlijk. Na alle handdrukken en veel glimlachen en Thank you' s was het nog niet klaar. 2 gevangenen die ik nog niet gezien had kwamen hun verhaal vertellen, wat ze allemaal gedaan hadden, dat ze spijt hadden, ze vroegen om onze forgiveness en dat emotioneerde mij heel erg. Iedereen hier in Zuid-Afrika gelooft in God en ze zijn allemaal zo positief en vergeven anderen zo snel, hier kunnen wij als Nederlanders denk ik nog veel van leren.

Iedereen was moe en ik was er erg kapot van het verhaal, toch was de dag nog niet klaar want het was pas 3 uur 's middags. We reden naar http://www.phaphama.org de organisatie die alles voor ons mede heeft geregeld. De gast gezinnen, activiteiten en het vervoer. Hier vertelde de mensen van Phaphama ons wat ze nog meer allemaal aan programma's doen. Dit was erg veel informatie maar ook erg interessant. Hier hebben we ons eerste deel sponsorgeld aan gedoneerd, dit omdat ze zoveel goede dingen doen en voor ons super super belangrijk zijn.

Terug in Soweto hebben we de berg beklommen waar je heel Soweto goed van boven kon zien. Hoe Soweto is verdeeld ook met arm en rijk, het was een hele klim maar het was het uitzicht meer dan waard! Ook zijn we nog naar de supermarkt geweest om wat lekkere dingen te halen voor morgen in de bus. Want morgen vertrekken we naar Lesotho!!!! Het was een geweldige 3 nachten en dagen hier in Johannesburg met onze lieve Mamma Neli. 3 emotionele dagen voor mij waar ik veel heb geleerd, gezien, mee gemaakt, mensen heb ontmoet en mezelf nog beter heb leren kennen. I am still so blessed to be here and be a part of all this😇

IMG_20190114_180607IMG-20190114-WA0030IMG-20190114-WA0041IMG-20190114-WA0033IMG_20190114_175656

Morgen een hele dag reizen en een afscheid waar ik nu al tegen op kijk, want oh wat zijn al deze mensen lief!

Dikke kus XX

1. Annemieke van Dooren:
    14 januari 2019
    Weer een hele indrukwekkende dag... Sterkte met het afscheid morgen en een hele goede reis
    Gr Annemieke
  2. P d Bruijn:
    15 januari 2019
    Erg intensief wat jullie meemaken zeg.Keep it cool zou ik zeggen. Het bezoek aan de gevangenis daar kan ik me een beetje aan inleven. Ben 5 jaar penitentiair medewerker geweest in de jeugdgevangenis. Doe je de groetjes aan Floortje van opa en oma svp. Haar mam zojuist geappt ivm haar 50e verjaardag 🌹Veel waardering voor jullie! Peter
  3. Miranda van de Ven:
    15 januari 2019
    Wat een avontuur Eline, maar deze dag heb je toch maar dapper doorstaan. Wat zal het een mooie, bijzondere, onvergetelijke ervaring voor je zijn daar in Afrika. Maak er een mooie tijd van!