Veneka en cocktails dag 14

25 januari 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Lieve lezers,

Wat een indrukwekkende ochtend hebben wij gehad. We stonden (voor ons) laat op. Om 8 uur omdat we een uurtje later bij de bus moesten zijn. We mochten onze eigen kleren aan doen en moesten lunch meenemen. We vertrokken naar de meiden van Veneka, de meiden die worden geholpen op een passende manier om uit de prostitutie te komen en met hun verleden een nieuw leven leren op te bouwen. We hadden net als altijd muziek opstaan in de bus, we stopte en pikte wat meiden op. We hadden nog niet in de gaten dat dat de meiden van Veneka waren. We stopte weer, de muziek ging uit en we stapte de bus uit langs een weg. Een drukke auto weg met weidse duinen en struiken erlangs, we waren gearriveerd op de werkplek van de meiden. Een oudere mevrouw nam ons verder de duinen in, nog steeds besefte ik me nog niet helemaal waar we nu eigenlijk waren. Ik liep voorop recht achter de vrouw, ze praatte erg zacht maar ik kon het goed verstaan. We stopte na een paar weggetjes door de duinen, waar heel veel open en dichte condooms en plastic flessen lagen. De condooms geven de meiden als ze betaald worden voordat ze seks gaan hebben met de klant. De plastic flessen zijn om na de seks even te kunnen wassen. Na dit heftige pad kwamen we op een beschut plekje met een gele slaapzak op de grond. De grond was bezaaid met condooms, de vrouw stopte. Mike en ik stonden naast haar en ze vertelde meteen dat ze vorige week op deze plek verkracht was. Mijn hart brak, ik schrok er van. Ondertussen kwam de rest van de groep aangelopen, ik vertelde in het Engels wat de vrouw tegen mij vertelde. Ik zag de gezichten van iedereen meteen veranderen. Ze geloofde me eerst niet helemaal totdat de mevrouw naast mij knikte.

IMG-20190125-WA0104IMG-20190125-WA0127IMG-20190125-WA0093IMG-20190125-WA0098IMG-20190125-WA0094IMG-20190125-WA0099

We reden verder met alle meiden in de bus naar een andere drukke autoweg. Hier stapte we weer uit een het meisje naast mij vertelde met veel moeite dat dit haar werkplek is/was. Er lagen nog meer condooms en plastic flessen dan de eerste plek die we zagen. We stopte bij een dik matras, de meiden die mee liepen van Veneka lachte alles een beetje weg. Ze zeiden zacht en lacherig dat ze hier werkte.

IMG-20190125-WA0124IMG-20190125-WA0106IMG-20190125-WA0105

Verder van de weg af stopte we bij een plek met grote vrachtwagen banden op de grond. Ik vroeg waarom die hier zoveel lagen en een dekbed. De meiden vertelde me dat ze op het dekbed seks hadden en dat soms andere mannen op de banden zaten te kijken naar de meiden als ze bezig waren.

IMG_20190125_105049IMG_20190125_105035IMG_20190125_105027

In tweetallen stonden we samen met een van de vrouwen te praten. Mike en ik liepen met de oudere vrouw een stukje verder om elkaar goed te kunnen verstaan.

IMG-20190125-WA0126IMG-20190125-WA0122IMG-20190125-WA0108

Ze sprak niet heel duidelijk en met de wind was het lastig om alles meteen de eerste keer te horen. We wilde ons voorstellen maar de vrouw begon meteen haar verhaal te vertellen. Ze vertelde ons (maar dan een beetje in het kort) dat ze 6 kinderen had, begon in 1996 met dit werk, haar eerste kindje kreeg ze met haar toenmalige vriend maar die verliet haar toen hij wist dat ze zwanger was. Haar jongste kindje is nu 3 jaar oud, de vrouw zelf wordt dit jaar nog 50 jaar oud. Ze zit dus al heel lang in dit werkveld. Dit was dezelfde vrouw die me vertelde dat ze op de gele slaapzak vorige week nog was verkracht en dat hij al haar geld meegenomen had, nadat hij er klaar mee was. Ook vertelde ze ons dat haar hele omgeving van haar werk weer, hierdoor heeft ze geen vrienden. Zelfs haar buren niet, ook haar kinderen lijden hieronder. Haar kinderen hebben ook geen vrienden in de omgeving, omdat de ouders van andere kinderen dat niet willen. De vrouw heeft vaak maar 1 of 0 klanten per dag omdat ze al wat meer op leeftijd is. Ze vraagt dan 70 Rand per klant, dit is ongeveer €4,80. Hiervan moet ze al haar 6 kinderen en haarzelf van onderhouden.

IMG-20190125-WA0130IMG_20190125_131530

Na deze schokkende ochtend was het tijd voor lunch, samen met de meiden van Veneka. We zaten allemaal in een blikken huisje waar het erg naar aardappel puree rook. 3 meiden hebben hun verhaal gedaan, dat raakte veel van ons emotioneel hard. 2 van de 3 vrouwen moesten zelf ook huilen terwijl ze het verhaal vertelde. 1 van de meiden vond het heel moeilijk, ze had een zoontje gekregen van een vorige relatie op haar 23. Deze man verliet haar ook toen hij wist dat ze zwanger was. Ze trok in bij haar nichtje, die kwam vaak thuis na een lange dag met veel geld. Op een dag ging ze mee met haar nicht naar haar werk, ze kwam in aanraking met een oude blanke man van ongeveer 65 jaar oud. Hij vroeg of ze nieuw was in dit werkveld, ze antwoorde met ja. Hij gaf haar geld en zijn nummer, als ze ooit iets nodig had moest ze hem bellen. Op een dag verloor ze het nummer en ging ze vaker terug naar die weg, in de hoop de blanke man nog een keer tegen te komen. Ze kwam jammer genoeg in aanraking met iemand anders. Met een lokale man ging ze de bosjes in verder van de weg af, het was erg beschut en ze was alleen. Hij legde haar neer op de grond, hield een mes tegen haar keel en zei: 'Als je geluid maakt of probeert weg te rennen vermoord ik je.' Ze deed niks en deze man heeft haar verkracht van half 10 's ochtends tot 1 uur 's middags. Toen hij klaar was pakte hij al haar geld en rende weg. Ze ging huilent naar haar nicht toe die nog aan de weg stond. Toen heeft ze een jaar bij haar familie aan de andere kant van Kaapstad gewoond. Ze keerde terug en ontmoette iemand die al bij Veneka zat. Nu maakt ze armbandjes en leert ze koken om straks misschien haar eigen restaurantje te kunnen openen.

IMG-20190125-WA0095IMG-20190125-WA0100IMG-20190125-WA0044

Het is een lang en heftig verhaal maar wilde dit graag met jullie delen. We hebben allemaal een t-shirt en een armbandje gekregen, veel van ons hebben nog een armbandje erbij gekocht. Na het geven van de cheque en de laptops aan Veneka was het tijd om bij te komen van deze indrukwekkende en heftige ochtend. We zeiden de lieve meiden en oprichtster van Vekena gedag en vertrokken met de bus naar het strand.

IMG_20190125_152100

Onderweg was er weer mooi uitzicht, wat is Zuid-Afrika toch een mooi verschillent land. We arriveerde bij het strand en liepen naar een barretje. We bestelde cocktails en ik heb eindelijk nieuwe slippers gekocht! We bestelde eten en oh wat was dat lekker! Ik had een kip burger met siabatta brood en avocado. Na nog een wijntje en een leuke fotoshoot met zonsondergang was het tijd om naar onze Mamma's te gaan.

IMG-20190125-WA0090IMG-20190125-WA0086IMG-20190125-WA0085IMG-20190125-WA0116IMG-20190125-WA0117IMG-20190125-WA0051IMG-20190125-WA0062IMG-20190125-WA0129

Floortje en ik pakten onze spullen bij Mamma Prim, die had ons 's ochtends de sleutel gegeven en vertrokken met de benodigde spullen naar Mamma Rosé. We kwamen binnen en kregen hartelijk welkom met veel dans en muziek. Na een lekkere douche konden we lekker in bed gaan liggen. Morgen weer uitslapen tot 8 en weer een leuke dag in het vooruitzicht.

Dikke kus XX

1. Natacha:
    25 januari 2019
    Jeejtje dat komt binnen, laat staan voor jullie! Wat een heftige dag!! Fijn dat jullie na afloop lekker konden uitwaaien op het strand en gezellig samen gingen eten! ff jullie hoofden leegmaken, konden die meiden van Veneka dat ook maar :-( Goed dat jullie een klein beetje hebben kunnen helpen door laptops en een cheque achter te laten!! Toppers!!
  2. Marga:
    26 januari 2019
    Wat een ellende, vrouwen zijn daar gebruiksvoorwerpen. De kinderen die zo geboren worden hebben gelijk al een enorme achterstand. Ik hoop dat jullie bijdrage hoop geeft en verbetering voor hun omstandigheden.