Dag 13, Pollsmoor en het strand

25 januari 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Lieve lezers,

De dag begon vroeg, zeker na een drukke dag als gisteren. Om 7 uur vertrok het busje naar Pollsmoor Correctional Center, ik hoopte erg dat we met de vrouwen in de gevangenis mochten sporten. Dit hebben ze niet kunnen regelen omdat de bewaakster niet zeker was over onze veiligheid. Dit hebben we dus niet door laten gaan, maar omdat Merel een jaar lang heeft geïnvesteerd in contact en vriendschap met een van de bewakers van Pollsmoor mochten we op plekken komen die nooit gezien worden door de buitenwereld. We kregen een rondleiding door de gevangenis. We zijn in de cel geweest waar Nelson Mandela vast heeft gezeten, dit was een hele grote cel met binnenplaats voor hem alleen. Ook had hij 2 douches en 2 wc's, het was erg eenzaam lijkt mij. Zoveel ruimte en helemaal alleen. Deze cel bevond zich in een high risk area voor Tuberculose, nu worden hier gevangenen afgezonderd gehouden van de andere gevangenen. Toen Nelson Mandela hier gevangen zat was dat niet zo en zaten rondom Nelson ook belangrijke mensen opgesloten in isolatie cellen. Hierna zijn we door de gevangenis naar het ziekenhuis gedeelte gelopen waar gevangenen worden geholpen. We liepen langs wat cellen, ze waren erg vies en het toilet was naast het hoofdkussen. 1 man zagen we in bed liggen met een grote wond op zijn gezicht. Ons werd door 1 van de zusters verteld dat ze met z'n 4e op de vloer staan maar eigenlijk met 12 verpleegsters er zouden moeten werken voor al het werk wat ze hebben. Ook hielden ze gevangenen ik cellen die mentale problemen hadden, dit al vertelde een kleine mevrouw die er al heel lang werkte als verpleegster. Na dit indrukwekkende bezoek mochten we nog naar de andere kant van de gevangenis naar de werk plaatsen waar gevangen met hout en ijzer werken. Hier mogen de gevangenen die zich goed gedragen werken, ze maken stoelen, bureaus, tafels en speelgoed. Bij de ijzer afdeling maken ze karretjes, bakken en ook hun eigen celdeuren. We zijn ongeveer van 8 tot kwart voor 1 in de gevangenis geweest en hebben daar dus echt heel veel mogen zien. Merel en Joost waren hier ook nog nooit geweest dus het was ook een indrukwekkende verassing voor hun om dit allemaal te mogen zien.

IMG_20190124_112717

In de bus, weg van de gevangenis, was het een groot feest in de bus. Dit omdat we naar het strand gingen ofja naar een zwembad die aan het strand lag omdat het zeewater in Kaapstad altijd heel koud is. Op de weg naar het strand toe was druk maar toen we uitstapte en zagen waar we waren! Wow! Zoo mooi!

IMG_20190124_125403IMG_20190124_125730IMG_20190124_125535IMG_20190124_124615IMG_20190124_125635IMG_20190124_163601IMG_20190124_163900

We hebben allemaal snel omgekleed en zijn in het water gesprongen, ook ben ik van de hoogste duikplank afgesprongen. Ik kon eerst gaan kijken hoe hoog het was, maar dat deed ik niet. Nee ik rende gewoon naar het einde en sprong, dat was echt heel vet en misschien niet het beste idee... Ik sprong maar wist helemaal niet hoe ver het ongeveer was, dus ik vloog en vloog en vloog maar naar beneden en lande plat op mijn voeten. Die hebben nog wel even na getinteld. Ongeveer rond half 5 zijn we weer vertrokken met de bus, dit keer naar de rooftop bar met cocktails! Ik had een Cosmopolitan besteld, dat is een drankje in een klein glas zonder rietje. Dat wist ik maar de wind hielp daar niet bij. Het waaide zo hard dat als ik mijn drankje niet goed vast hield de helft eruit waaide... Toen we foto's gingen maken met de tafelberg op de achtergrond had ik dus niet veel cocktail meer over. De foto's zijn heel leuk geworden ondanks alle haren in mijn gezicht en de cocktails met uitzicht is om nooit te vergeten.

IMG_20190124_165131IMG_20190124_165642IMG_20190124_171623IMG_20190124_171631IMG-20190124-WA0035IMG-20190124-WA0027

We hadden maar tijd voor 1 cocktail omdat we om 6 uur hadden gereserveerd bij het restaurant aan de overkant. Merel vertelde ons dat de struisvogel biefstuk het lekkerste was wat op de kaart stond. Ik vertrouwde haar daar blind op dus bestelde die met rode wijn saus i.p.v. romige champignon saus. En ze had gelijk, het mes gleed er doorheen en met de aardappel puree (die niet te zout was maar precies goed) en de rode wijn saus smolt het stukje vlees op je tong. Als ik er nu aan terug denk krijg ik spontaan honger en zin in nog z'n lekker stukje. Samen met Esmee, Amber en Lisa hadden we 2 flessen rosé wijn besteld, een paar jongens hadden Boschendal wijn besteld. Oef die was ook heel erg lekker. Na deze lekkere wijntjes en heerlijk eten was het tijd om naar huis te gaan naar Mamma Prim. Ze stonden ons op te wachten waar de bus arriveerde. De wijntjes zaten er goed in dus de terugweg was erg gezellig.

IMG_20190124_203534

Eenmaal thuis hebben we met Mamma Prim gezellig zitten kletsen over de dag. Om half 11 waren Floortje en ik erg moe en gingen we ons klaarmaken om naar bed te gaan. De broer van Mamma Prim is overleden en gaat naar de begrafenis dit weekend. Dus dit weekend gaan we uit logeren bij Mamma Rose.

Heel erg bedankt voor alle lieve reacties van iedereen en iedereen die de groetjes heeft gedaan in de reacties, groetjes terug van iedereen hier in Zuid-Afrika 💋.

Dikke kus XX

1. Annemieke van Dooren:
    25 januari 2019
    Heerlijk om je verhaal weer te lezen... Wat een geweldige dag hebben jullie gehad.
    Indrukwekkend hoor zo'n rondleiding in de gevangenis heel bijzonder dat jullie dat hebben mogen mee maken.
    En dan dat zwembad heerlijk even ontspannen na die lange indrukwekkende dagen... En heerlijk om te lezen dat jullie zo genoten hebben van de cocktails en het lekkere eten..
    Groetjes voor jullie
    Annemieke
  2. Claudi Olieslagers:
    25 januari 2019
    Ik lees nog steeds mee Eline.........wat maken jullie veel mee! Ben nu al onder de indruk van mijn stagiaire ;-) Geniet er van dat je dit mee mag maken.
  3. Jenny:
    25 januari 2019
    Wat ontzettend fijn dat jullie ook de ruimte krijgen om soms ook even te ontspannen na al die indrukken. Het zijn intensieve dagen zo, fijn dat ook de rust (en de wijntjes) ook aanwezig zijn😉 Geniet lief zussie! We zijn super trots op wat je daar doet 💋💋 liefs!
  4. Marga:
    26 januari 2019
    Wat een wereld van verschil, zo totaal anders met Nederland/ westerse landen. De westerse wereld is in een stroomversnelling van luxe en protesten( van pensioen index tot ik moest te lang wachten op de EHBO) en in Afrika gaat alles zoals het gaat en misschien ook wel ging. Mooi om te lezen Eline