Dag 10, in Khayelitsha

22 januari 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Lieve lezers,

Mijn bed hier bij Mamma Prim ligt echt hemels. Ik heb prima geslapen in dit grote bed, Mamma Prim stond al vroeg naast haar bed om onze kleren te wassen. Toen onze wekker ging had ze het ontbijt, ei, toast, bacon en Mango al helemaal klaar staan en konden we aanvallen. Na dit lekkere ontbijt gingen we met de bus richting Kwanothemba, center for disabled people. We ontmoetten daar de mensen en kregen een rondleiding door het gebouw, het was een erg groot gebouw maar erg kaal en ruim.

IMG_20190121_093436IMG_20190121_125306

Na wat gezongen en gedanst te hebben zijn we met een paar studenten en Joost en Merel naar de winkel gereden om spullen te halen voor het centrum. De creativiteit sloeg los bij sommige van ons en er ontstonden geweldige ideeën. We kochten een beamer, printer met papier en inkt, een warmhoud bak voor eten, een water koker, Disney films en een bank. Als sinterklaas kwamen we terug met al deze spullen. We hebben alles geïnstalleerd en een stukje van de lion king gekeken met de beamer. De printer is aangesloten en 's avonds hebben sommige studenten nog veel geknutseld voor de hal. Die was erg kaal en hebben we leuke foto's gemaakt en die gaan we ophangen bij binnenkomst. Na deze lange maar mooie ochtend reden we door naar Stellenbosch, een van de rijkste wijken uit Kaapstad. Hier heb ik lekker wat souveniers gekocht en een ijsje. Na wat winkeltjes kijken hebben we met de helft van de groep een lekker terrasje gepakt.

IMG_20190121_164454IMG_20190121_142221IMG_20190121_155932IMG-20190121-WA0005

Om half 5 verzamelden we bij de bus om naar onze Mamma's te gaan, althans dat dachten we. We reden het arme stuk van Khayelitsha binnen waar we gisteren ook hebben gevoetbalt. Dit was nog een verrassing van de dag. We reden nog maar net de eerste straat in en heel de wijk wist het al. Want toen we 5 straten verder bij het voetbal veld aankwamen stonden er al kinderen op ons te wachten en kwamen van alle hoeken en gaten nog meer kinderen aan gerend. Mijn kleine vriendin van gister tikte me meteen aan voor een knuffel, zo lief ze herkende me gewoon nog en sinds toen verliet ze niet meer van mijn zijde. We hebben een uur met de kinderen staan voetballen, dansen, zingen, spelen en knuffelen.

IMG_20190121_183558IMG_20190121_180022Snapchat-1885866956Snapchat-2124548832IMG_20190121_185228

Rond kwart over 7 vertrokken we weer naar onze lieve Mamma's. Onderweg kwamen we weer wat mooie plaatjes tegen.

IMG_20190121_171825

Ook mijn beeld van de Townships hier in Zuid-Afrika wordt steed breder en groter omdat we zoveel verschillende kanten ervan zien.

IMG_20190121_165935IMG_20190121_175927IMG_20190121_172400IMG_20190121_172114

Floortje en ik kwamen thuis, werden hartelijk welkom geheten met een dikke knuffel van onze zusjes. Het eten stond meteen klaar dus konden lekker eten. De buurvrouw kwam ook meteen verhaal halen van wat we vandaag gedaan hadden en waarom we zo moe waren. We hebben veel gelachen, we hadden het over jongens en hier in Zuid-Afrika is ook voor alcohol de legale leeftijd 21. We zijn dus te jong voor alles😅. Na deze leuke buikspier training hebben we wat gechilled bij Mamma Prim thuis. Toen nog even gebeld met mijn lieve papa en mama in Nederland waar het vandaag min 8 graden was. Hier lopen we de hele dag zonnebrand te smeren, extra liters water te drinken en lopen we in korte broeken met warme oksels.

Nog steeds ben ik zo blessed to be here, ik mag hier zoveel zien, leren, ervaren en mensen ontmoeten. Dit is de eerste reis van m'n leven die ik alleen maak en die mij gaat maken als een mens. Één ding weet ik zeker dit is niet mijn eerste en laatste reis naar Afrika, ik wil hier iets mee. Mijn naam gaan jullie nog vaker horen!

IMG_20190121_183549

Dikke kus XX

1. Jenny:
    22 januari 2019
    ❤️ wat een geweldige verhalen weer Eline! Dat is nog eens lekker wakker worden met deze ervaringen van jou (ondanks idd de flinke vrieskou hier, wat een verschil met jullie temperaturen daar!).
    We volgen je elke dag en wachten met smacht op je volgende avonturen 😘💋
  2. Lies van Rooij:
    22 januari 2019
    Ik ben benieuwd wat je ooit met deze ervaring gaat doen.
  3. Natacha:
    22 januari 2019
    Super dag weer! Prachtig wat jullie daar voor de mensen betekenen!