Pollsmoor en Beth uriel boys home dag 11

22 januari 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Lieve lezers,

Wat een dag was het weer, om half 8 zaten we in de bus naar Pollsmoor Correctional Center. Dit was wel een andere koek dan Leeuwkop gevangenis. We moesten door 8 deuren om bij de binnenplaats te komen. We stonden er te wachten in de hal bij de 3e voordeur van de gevangenis, we zagen meer dan 10 bewakers rondlopen. Dat was meer dan het dubbele dan wat we zagen in Leeuwkop. In Leeuwkop zaten er 3 bewakers op 300 gevangenen, dat was hier niet het geval. In eerste instantie zouden we sporten met de max security, de zwaarst gevangen, de echte schatjes dus.... We hoorde ze in de hal al tegen hun celdeuren slaan en herrie maken. Uiteindelijk mochten we sporten met de gevangenen die in voor arrest zitten. Sommige hadden hun eigen kleren nog aan omdat ze nog geen straf hebben gekregen. We spraken een paar gevangen, die zaten al bijna 2 jaar in voor arrest in deze unit. Deze tijd gaat wel van hun straf af als ze hun straf definitief krijgen. Hier zouden we blijven tot 1 uur, dit werd 11 uur /half 12. Het was erg heet op het stenen plein, veel gevangenen zaten al aan de kant omdat het zo warm was. De andere gevangene in de cellen maakte het niet uit, die hadden genoeg te kijken vanuit die kleine raampjes. Nadat we weer 8 deuren naar buiten door gegaan waren stonden we weer bij de bus. Wij konden weer lekker naar buiten dat is voor de gevangenen waarmee we gevoetbalt en gevolleybalt hebben wel anders. Ik vind het interessant maar ik zou niet willen ruilen van leven, ook zag ik veel gang tatoeages op de lichamen van de gevangenen. Wij hebben gesport met gang members van 28 en 26, 27 kan daar echt totaal niet bij. Wij dachten dat 28 en 26 ook niet bij elkaar konden omdat 26 is ontstaan omdat de gang 28 de 26 gebruikte als seksslaaf. Maar dat kon dus blijkbaar wel, we hebben samen gesport en plezier gemaakt in de tijd dat wij er waren.

In de bus weg van de gevangenis was het weer een gokje waar we nu heen gingen, iedereen heeft zich ondertussen omgekleed in eigen kleren en we reden naar een groot winkel centrum aan het water in de baai van Kaapstad, Waterfort. Hier kwamen we een grote fabriekshal tegen met allemaal souveniers winkeltjes, dat vind ik heeeeel leuk. Elk winkeltje wat ik zag of binnen liep heb ik wel iets gekocht.... 😅.

IMG_20190122_134224IMG_20190122_124658

Na een lekkere blueberry muffin en een flesje water met uitzicht op de tafelberg aan het water ben ik met Thomas opzoek gegegaan naar souveniertjes voor hem. We zijn niet geslaagd voor hem, maar weer kocht ik elke keer iets leuks in een winkeltje. We waren wat eerder klaar dan de rest en hebben van het uizicht genoten.

IMG_20190122_144320IMG_20190122_145001

Toen was het eindelijk tijd om naar Beth Uriel boys home te gaan. We arriveerde bij het huis, we waren vroeg en er waren niet veel jongens want die zaten nog op school. We hebben met de groep koffie gedronken bij het huis en gezellig zitten kletsen. Er kwamen steeds meer jongens thuis en hebben uiteindelijk met de jongens gevoetbalt en gekletst. We kregen trek en ik ging met Joost, Amber en Thomas de pizza's bestellen. Vanwege allergieën en dieeten gingen wij mee, we hadden de pizza's besteld en andere eten gehaald voor Amber en Thomas bij de Spar. Eenmaal weer terug zat iedereen gezellig te zingen en te kletsen met elkaar. Al snel arriveerde de pizza's en hebben we met de jongens 24 pizza's gedeeld. Na nog meer Afrikaanse nummers en Engelse nummers gezongen en gedanst te hebben was het tijd om het bedrag te geven aan het Boys home wat wij graag wilde geven. We hebben met alle studenten zoveel geld opgehaald dat we 2500 euro aan het Boys home hebben gedoneerd. Ze waren zo blij dat we nog even moesten blijven voor een groepsfoto. Toen was het echt de hoogste tijd om weer naar Mamma Prim te gaan.

IMG_20190122_153455IMG_20190122_154726IMG_20190122_155544IMG_20190122_180829

Weer een warm welkom door onze lieve tweeling zusjes, veel gelachen en vroeg in bed. Morgen heb ik de leiding over de grote sportdag op Rockland Primary school in Mitchelles plane. Dus snel slapen, morgen een lange dag!

Dikke kus XX

1. Dirk van Poppel:
    22 januari 2019
    Leuke verhalen en foto's.
    Mooie leerzame reis. Veel succes en plezier samen.
    Geniet ervan.
  2. Tony Kriesels:
    23 januari 2019
    Hoi Eline, we volgen je verhalen op de voet, wat een avontuur! wat maken jullie toch veel mee daar! Mooie momenten maar ook minder leuke momenten, kan me voorstellen dat die veel indruk op jullie maken, De sfeer in jullie groep is prachtig om te zien, De foto's spreken voor zich! Ga zo door! en gr. aan iedereen daar.
  3. Jenny:
    23 januari 2019
    Wow lijkt me echt heftig om in zo’n gevangenis te zijn! Maar goed dat jullie niet met de zware criminelen hoefden te voetballen. Dit geeft toch iets meer ademruimte lijkt me zo 😅.
    Heeeeel veel succes vandaag met de sportdag 😘 al komt dat met jouw organisatie talent wel goed 😉 gebruik je voetbal-volume maar 😉 dan luistert iedereen naar je 😋👍🏻
    Liefsss!
  4. Marga:
    26 januari 2019
    Wat een verhaal, heb je nog van een van de gevangen gehoord wat zij er van vonden? Ervaren ze het als een verzetje of als bv aapjes kijken?
    Een spar daar🌞