Ik ben nu al verliefd ook op Kaapstad, dag 9

20 januari 2019 - Khayelitsha, Zuid-Afrika

Lieve lezers,

Ja het is echt zo, ik liep de deur uit van het vliegveld en zag de bergen van Kaapstad. Ik was verliefd. Maar eerst de vlucht, het was een Ryanair vliegtuigje met de bij behorende turbulentie. Onze chauffeur was te laat bij het klooster in Johannesburg om ons op te halen, het was erg haasten. We waren binnen een half uur, ingechecked, door de douane en bij de gate. Dit omdat Joost erg gedreven was om optijd te komen, hij wilde ook niet langs de chauffeur zitten omdat die erg laat was. Het was lachen maar terrecht, echt het Afrikaanse telaat komen. Op z'n Nederlands hebben we dan weer gehaast, uiteindelijk hadden we nog een uur voor het boarden toen we bij de gate zaten. Niks aan het handje dus, nog wat lekker drinken gehaald en toen richting het vliegtuig gelopen.

IMG_20190120_105452

In het vliegtuig zat iedereen achter elkaar, het vliegtuig zat niet vol dus ben ik naast Amber gaan zitten. We hebben heel de reis van ongeveer anderhalf uur samen een film gekeken. Met turbulentie die we samen hebben overleeft door de skittles.

IMG-20190120-WA0027

We arriveerde in Kaapstad, haalde de koffers op en liepen naar onze nieuwe bus en nieuw chauffeur. De laatste dag in Lesotho hebben we iedereen van de groep een opdracht gegeven als er iets gebeurd. Voor Amber en Rik is het vaak raak! Als we gaan vertrekken met de bus moet Amber alle banden controleren en Rik moet iedereen een high five geven voor iedereen de bus in mag stappen. Dit doen we om Merel en Joost een scheef gezicht te laten trekken en het lukt nog steeds💪🏻.

Khayelitha is de Township waar we het laatste deel van onze reis verblijven, we ontmoeten onze nieuwe Mamma Prim en onze tweeling zusjes Anam en Anathi.

IMG_20190120_145019

Mamma Prim is erg grappig en echt een schat! We verblijven in haar kleine huisje maar hebben allebij een eigen kamer. We stonden erop dat Floortje en ik in het 2 persoons bed gingen en Mamma in het andere bed maar zij stond erop dat ze op het matras ging liggen in de achterste kamer. We hebben het zeker meer dan 5 keer gevraagd maar ze wilde graag dat we allebij onze eigen kamer hebben. Ze had geen zin om te koken dus ze ging eten voor ons bestellen, hetzelfde wat wij ook zouden doen😉.

IMG_20190120_133525

Na de ontmoeting en het opfrissen verzamelde we weer bij de bus. We gingen een tour door Khayelitha doen en voetballen met de local voetbalteams. We stapte de bus uit en binnen 5 minuten hadden we al een hele stoet verzameld van kinderen die met ons mee liepen. Het was een heel andere Township dan Soweto in Johannesburg. Het lag denk ik ook aan het weer, want in Soweto regende het en was het erg grijs. Hier in Khayelitsha scheen de zon vandaag en alle kinderen waren super blij om ons te zien. We liepen langs de golfplaten huisjes die de bewoners zelf hadden gebouwd, het waren erg smalle straatjes met veel stenen en afval. Ook moeten de bewoners van deze kant van Khayelitsha het water en elektriciteit delen, vandaar ook de gedeelde toiletten.

IMG_20190120_152634IMG_20190120_152749

Het eerste deel van onze tour zat erop en kwamen met heel de stoet kinderen die we verzameld hadden aan op het voetbalveld. Hier waren 2 teams aan het voetballen, de Ajax tegen PSV van Khayelitsha, hier hebben we zitten kijken naar de wedstrijd en met de kinderen gepraat en geknuffeld. Toen was het zover om zelf te gaan voetballen. Ik stond vandaag wel in het veld, op mijn vertrouwde plek als verdediger. Alleen Thomas en Lisa deden niet mee, het was alleen zand en stenen maar een beter veld dan in Lesotho. De scheidsrechter was alleen heel erg partijdig in ons voordeel, daar kwamen we al snel achter en hebben daar een eind aan proberen te maken. Dat lukte niet helemaal maar we speelde gewoon verder, dit was niet de eerste keer dat we samen voetbalden dus het ging ons redelijk goed af. Na een gelijk spel was het tijd voor penalty's, we hadden besloten dat de 5 meiden die gingen nemen. Helemaal geen druk hoor.... Zeker niet als je al laatste moet en hij moet zitten anders dan verliezen we. Daarin was ik dus de pineut en ja met al die druk schoot ik recht op de keeper.... Na dit verlies, wat helemaal geen verlies was want het was een super ervaring, gingen we nog een rondje doen door ee Township. Met weer een hele stoet kinderen, al snel werd mijn hand gekaapt door een lief meisje Lakita. Heel de weg liep ze naast me en hebben we wat geklets. Ze vertelde me dat alles van haar was, die auto, die jongen, dat ene mooie huis, die schoenen enz. Het was erg grappig en hebben nog veel dingen mogen zien.

IMG_20190120_153723IMG_20190120_155025

Eenmaal in de bus was die omringd door kinderen die we verzameld hadden. Ik hing uit het raam om nog wat laatste high fives te geven, er kwam geen eind aan. Het was super lief want iedereen wilde er een. Daar ben ik dan ook wel een tijdje mee bezig geweest. De bus vertrok en wij dachten naar onze Mamma's, lekker eten want van dat voetballen krijg je honger. Nee we maakte eerst nog een mooie tussenstop bij een super mooi uitkijk punt over Khayelitsha. We zagen de tafelberg, de zee en de verdelingen in de Township. De donkere mensen, de mengelingen en de rijken.

IMG-20190120-WA0022IMG-20190120-WA0025

Terug bij Mamma Prim kregen we pizza, oh wat was die lekker! Met kip en mayonaise en kaas en deeg, echt heel lekker. Toen we nog aan het uitbuiken waren kwamen onze tweeling zusjes met hun vriendinnen vragen of we buiten kwamen spelen. We zeiden dat we over 10 min mee zouden doen, ze waren zo blij dat ze meteen meer vriendinnetjes gingen halen. Ze legde ons een spelletje uit met stenen en een kring. Al snel kwamen we aan de praat en de vlecht. Ja mijn haar werd door 4 verschillende stylisten gevlochten. Ik had 10 vlechten en we wisten van ieder meisje wie hun vriendje was. Toen hebben we een kijkje genomen bij de huizen van Lisa en Amber en van Esmee en Fatiya, met een stoet kinderen erbij. Je bent hier nooit alleen, echt super leuk!

Screenshot_20190120-200647

Als afsluiter van de dag hebben we met Mamma Prim heel veel gelachen en cadeautjes gegeven. Morgen gaan we Yatzee spelen en ze was al helemaal fan van de stoopwafels 😊. Morgen weer een lange dag dus bereid je voor!

Dikke kus XX

1. Joep Vermeulen:
    20 januari 2019
    Heb zelf vorige jaar ook bij mama Prim verbleven samen met Jorn. Het is een schat van een vrouw en jullie gaan het zeker goed hebben daar.
  2. Annemieke van Dooren:
    20 januari 2019
    Wat weer een mooi verslag om te lezen...
    Weer heel veel gedaan vandaag... En weer super om te lezen
    Gr Annemieke
  3. Noortje:
    20 januari 2019
    Hee Eline! Heerlijk om al die verhalen te lezen. Mama Prim is zeker een lieverd! Doe haar maar de groetjes! Veel succes morgen!
  4. Miranda van de Ven:
    21 januari 2019
    Helemaal niet erg hoor, die lange verhalen! Leuk om jullie ervaringen te lezen, Eline!!