Sportdag Rockland en veel eten, Dag 12

24 januari 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Lieve lezers,

Vroeg op laat slapen, dat is geen goede combinatie maar dat vat een klein beetje mijn dag samen. De wekker stond om 6 uur omdat we optijd bij de bus moesten zijn, de sportdag begon namelijk om 8 uur 's ochtends. Rockland Primary school in Mitchells plane ligt in een buurt waar veel (lees de meeste) gangs voorkomen. Hier mochten wij aan groep 6 en 7 een ochtend en middag sport organiseren. Ik was de 'overall' van de ochtend, eigenlijk van de hele dag maar Thomas was nog steeds misselijk. Die moest rustig aan doen dus mocht ik met de jongens en meisjes lekker gaan voetballen. Het afblazen, tijd in de gaten houden en een beetje regelen en rondlopen beviel me goed, toch was ik heel blij dat ik even les mocht geven aan deze speciale kinderen. Alhoewel de dag grijs en regenachtig begon kwam de zon door en ben ik uiteraard verbrand....

FB_IMG_1548246661156FB_IMG_1548241248049FB_IMG_1548241251059

Het waren erg verschillende groepen kinderen die we voor onze neus kregen, met sommige heb ik techniek oefeningen gedaan en met andere deed ik een leuk spelletje. Of het nu wel of niet met voetbal te maken had was niet erg, als ze maar in beweging waren en het leuk hadden. De dag begint bij Rockland Primary school elke dag met een gebed die de directeur leidt, iedereen staat in rijen te bidden. Het is erg indrukwekkend om te zien hoeveel respect die kinderen hebben voor leraren en de directeur. Ze worden best wat discipline aan geleerd op deze school, dat is goed zeker in z'on buurt.

IMG_20190123_080230IMG_20190123_080227

De ochtend verliep soepel, iedereen had uiteindelijk zijn draai gevonden met zijn of haar spel en uitleg. De kleinste kinderen van de school hadden een kwartier eerder pauze dan dat wij eigenlijk klaar waren. De kleinste kinderen liepen overal doorheen en het werd al snel chaos. Toen heb ik met Stef besloten dat we de ronde eerder zouden af fluiten, dit omdat het niet meer veilig was en bang waren dat we de helft van ons materiaal kwijt zouden zijn. Hierover waren de meningen strek verdeeld, toch is het uiteindelijk opgelost. Niet iedereen was er blij mee maar kon er mee leven, na de pauze hadden we een hogere groep met oudere kinderen. De oefening die ik uitgezet had was puur techniek training, aan het begin van de ronde vroeg ik de kinderen wat ze ongeveer konden en uiteindelijk wilde gaan doen. Daar ging ik op in of niet en deed lekker mijn eigen ding m.b.t de oefeningen voor de kinderen met een voetbal.

FB_IMG_1548241254632

De laatste groep die we kregen bij voetbal was zeker een van de leukste. Ik stond te regelen dat de meiden in 3 rijen gingen staan, kwam Brice om de hoek en begonnen ze allemaal te gillen. Brice had het wel in de gaten maar was nog wat ver weg. Ik vertelde Brice zijn naam toen gingen ze al stuk, daarna zei ik dat hij 17 jaar oud was. De meiden werden helemaal gek en riepen tegen elkaar dat ze nog een kans bij hem hadden😂.

IMG_20190123_092416

We hebben met ze gevoetbalt op het veldje en het was super gezellig. Bij het afscheid zaten alle kinderen op de grond in rijtjes voor ons. De directeur kwam nog een woordje doen en kregen we een groot applaus van de kinderen. En natuurlijk toen de directeur vroeg wie hun lievelings leraar was zeiden ze uiteindelijk allemaal BRICE! Super lachen, ook kregen we een shirt van de school met logo. Helemaal voldaan zat ik weer in de bus, het lijkt me heel leuk om op z'n school les te geven voor een half jaartje ofso.

IMG_20190123_140020

We reden door naar VPUU, Violence Project through Urban Upgrading. We kregen een rondleiding door de buurt wat ze daar allemaal doen om criminaliteit tegen te gaan. Ze hebben pleintjes gemaakt met winkels en shops als ontmoetings plaats, dit omdat deze plekken eerder grasvelden waren en hier kwamen veel mensen. Hier werden veel mensen vermoord omdat het zo druk was, dat is nu niet meer. Ook maken ze water punten, organiseren ze naschoolse activiteiten en voorlichting geven over HIV en Aids, om dit te voorkomen en ermee te kunnen leren leven. Naar een van deze naschoolse activiteiten zijn we daarna heen gereden. Dit was een veldje ergens in de Township Khayelitsha, er waren kinderen en wat teams verzamelt voor ons. Ze hadden een voetbalteam en een netbalteam geregeld die met ons gingen sporten. Eerst hebben wat studenten gevoetbalt met het jongens team. Daarna was het tijd voor het meiden netbalteam, deze sport wordt eigenlijk alleen maar door meisjes en vrouwen gedaan. We snapte helemaal niks van het spel, als er werd gefloten voor een fout dan legde ze niet persee uit waarom ze fluiten. Toch hebben we wat punten gescoord en na veel fluiten tegen ons hebben we met 5-4 gewonnen van een echt netbalteam!!!! Helemaal blij!

IMG_20190123_171608

Na deze intensieve dag kwamen we thuis bij Mamma Prim en had ze super lekker gekookt! En veel, omg ik dacht echt van moeten wij dit allemaal opeten?

IMG_20190123_175300

Met een volle buik zijn Floortje en ik nog even gaan spelen met onze zusjes. Dit 'even' liep een beetje uit de hand. Het werd erg laat en koud, we hebben gedanst, kunstjes gedaan en gevoetbalt op straat. Toen was het eindelijk tijd om in bad te gaan, nog even wat tijd voor mijzelf met een serietje van Netflix en toen in bed.

Snapchat-171371323

Het was een lange dag maar weer zo mooi om zulke dingen te kunnen en mogen doen.

Dikke kus XX

1. Lizza:
    24 januari 2019
    Lees elke avond weer met plezier je verhalen. Ik zeg: keep up the good work!
  2. Jenny:
    24 januari 2019
    Intensieve leuke dag gehad zo te lezen! Hopelijk heb je na je bad even wat tot rust kunnen komen en vannacht weer wat opladen. Slaap lekker 😘💋
  3. Marion Brun, directeur School voor Sport en Bewegen:
    24 januari 2019
    Hallo Eline, wat houd je een prachtig blog bij! De reisverhalen, foto's en video's zijn erg indrukwekkend. Jullie komen met veel verschillende mensen in aanraking en voeren waardevolle activiteiten uit. Wat maken jullie veel mee, dat zijn ervaringen voor het leven. Nog een mooie laatste week, maar dat zal vast wel lukken. Hartelijke groeten aan alle studenten en aan Merel en Joost.
  4. Lies van Rooij:
    24 januari 2019
    Weer een leuke verzameling gebeurtenissen op één dag.
    Jullie zijn bekaf als jullie weer in Nederland zijn.
  5. Natacha:
    24 januari 2019
    Blij dat er weer een blog was, had jullie gisteravond gemist en dat begrijp ik wel na zo’n enerverende, drukke dag. Bedankt voor de update en dikke knuffel voor Floortje!💋